اخبار جدید بازی روز24اسفند ماه{شامل7خبر}
نويسنده : artin تاريخ انتشار:شنبه 24 اسفند 1392برچسب:اخبار جدید بازی روز24اسفند ماه{شامل7خبر},

خبر اول:اولین نگاه بهMetal Gear Solid V: The Phantom Pain

اسنیک دیگر پیر شده است یا نه بگذارید بهتر بگویم او دنیا دیده وعاقل تر شده است. تمام زندگی اش را برای نجات بشریت از جنگ  فدا کرد و همواره جنگید. آری یک مار هرگز نمی تواند در لانه اش بماند. او باید دشمنان را نیش بزند. هر چند کسی نمی داند که او دیگر زهری ندارد… اسنیک بازگشته است…هیچ کدام از ما فراموش نمی کنیم که در E3 2013 نمایشی عجیب از یک عنوان نسل بعدی به نام The Phantom Pain به روی پرده ها رفت. همه نفس هایشان را در سینه حبس کرده بودند. هیچ کس چنین گرافیک بالایی را درک نمی کرد. اما بسیاری متوجه یک نکته خاص شدند. بسیاری از سایت ها این ادعا را مطرح کردند. چه بحث ها که نشد. چه پرونده های ویژه ای که بر روی سایت های متفاوت نرفت تا بالاخره هیدئو کوجیما ضربه فنی اش را وارد کرد و گفت: آری این Metal Gear Solid V: The Phantom Pain است. خبری که بسیاری را دل شاد کرد.

نام بازی: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

سازنده: Kojima Productions

سبک: اکشن- ادونچر _ مخفی کاری – سوم شخص – Open World

تاریخ انتشار: نا مشخص

پلتفرم های مقصد: PS3 – Ps4 – Xbox One – Xbox 360 – PC

داستان اصلی Metal Gear Solid V

همه ما به خوبی می دانیم که بازی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes پیش در آمدی بر داستان عنوان Metal Gear Solid V: The Phantom Pain می باشد. در حقیقت همه چیز این بازی از داستانش تا بزرگی دنیایش یک صدم نسخه  The Phantom Pain می باشد. اما در کنار همه این کوچک بودن باز هم هیدئو کوجیما به شما وعده یک داستان فوق العاده را داده و گفته است که اگر این عنوان را تجربه نکنید به هیچ وجه توانایی تجربه The Phantom Pain را نخواهید داشت. اما سوالی که ذهن بسیاری از شما را درگیر کرده این است که در حقیقت داستان این شماره به صورت دقیق چیست؟

از روی تریلر های بازی آن گونه که ما مشاهده کردیم اسنیک به همراه یار جدید خود آسلات( Ocelot) در افغانستان دیده می شود. البته قبل از آن ما دیدیم که او اسنیک را زمانی که از کما به هوش آمد همراهی کرد و نجات داد. دقت کنید که هر دوی آن ها در بیمارستان بودند. آن ها در حقیقت از دشمن اصلیشان یعنی گروه XOF می گریزند و گویا هدف اصلی آن ها در این شماره از بازی مبارزه با این گروه است.(XOF بر عکس شده ی FOX است). از صحبت هایی که میان این ۲ شکل می گیرد مشخص می شود که اسنیک به همراه آسلات می خواهد دوست قدیمی اش یعنی میلر را نجات دهد.(کازوهیرا میلر).


اسنیک و آسلات در طوفان شن افغانستان

آسلات به اسنیک می گوید که تنها امید برای پیدا کردن میلر افغانستان است. در این جا آسلات به او می گوید که تو برای انجام هرکاری حواست را جمع کنی. باید قدم هایت را دقیق برداری. این جا سرزمین بزرگی است. این جا پر از نا امنی است. منظور آسلات را به خوبی می توان فهمید. او با حرف هایش یک جمله را فریاد می زند: اسنیک همان مار قدیمی باش! او به اسنیک می گوید که تو برای همه چه انسان بزرگی محسوب می شوی و به او می گوید باز هم برخیز. اسنیک در تمام این مدت سکوت می کند. سکوتی معنا دار…

کدام Ground Zeros است؟ کدام Phantom Pain؟


پلان آغازی The Phantom Pain

برای بسیاری هم اکنون یک سوال پیش آمده است. و سوال آن ها این است که از کجا داستان Phantom Pain آغاز می شود؟ باید در جواب گفت که برای این سوال هنوز یک جواب قطعی نمی توان داشت اما بر اساس تریلر های منتشر شده احتمالا از جایی که آسلات و اسنیک در بیمارستان به هوش می آیند داستان آغاز می شود. بگذارید بیشتر توضیح بدهم. اگر به خاطر داشته باشید در دموی قبلی، کاز( میلر) در حالی نشان داده می شود که به شدت زخمی شده و اسنیک او را به سمت هلیکوپتر برای فرار از منطقه(منطقه ای که بسار به یک نفت کش شباهت داشته و در آتش می سوزد) همراهی می کند. به احتمال بسیار زیاد، پس از فرار از منطقه و در طول عملیات اسنیک و کاز زخمی شده اند و این موجب ورود آن ها به بیمارستان شده است؛ یعنی سکانس ابتدایی دموی قبلی که اسنیک را در حال مرگ و کاز را زخمی روی تخت بیمارستان نشان می دهد، پس از وقایع مبارزه در منطقه نفت کش مانند بوده است.

یعنی تمام وقایعی که قبل از زخمی شدن اسنیک و در آن شب بارانی رخ داده اند مربوط به نسخه GZ می باشند. اگر یادتان باشد استاد کوجیما به طور رسمی اعلام کرد که گیم پلی عنوان Ground Zeros بسیار کوتاه و در حد ۲ یا ۳ ساعت خواهد بود. پس اگر بخواهیم این حرف ها را جدی بگیریم یک نکته مشخص می شود و آن این است که دقیقا شروع Phantom Pain همان لحظه ایست که این ۲ نفر در بیمارستان بلند می شوند و به آن ها حمله می شود. نکته دیگری که این ادعا را تایید می کند این است که کوجیما اظهار داشت پایان عنوان Ground Zeros بسیار احساسی و خاص خواهد بود که اگر بخواهیم به گفته توجه کنیم یک نکته مشخص می شود: چه پایانی دردناک تر از این که اسنیک و آسلات در آن انفجار نابود شوند و بسیاری فکر کنند که آن ها مرده اند و بعد از ۹ سال در کما بودن اسنیک به هوش بیاید و این جا آغاز phantom pain باشد. موضوع از آن جایی زیبا تر و دقیق تر می شود که می بینیم اسنیک در زمانی که به هوش آمد نیز مورد حمله قرار گرفت. و این یعنی دشمنان بی خیال او نمی شوند! اگر هر کس دیگری سازنده این عنوان بود قطعا تعجب می کردم اما فقط از هیدئو کوجیما چنین پیچش های عجیب داستانی ای بر می آید!

روایت داستانی بسیار زیبا…

پس اگر ازین همه شاخ و برگ و پیچیدگی بگذریم و بخواهیم در چند خط داستان این ۲ نسخه را از یکدیگر متمایز کنیم باید این گونه بگوییم:


مفهوم حقیقی یک دنیای بزرگ

داستان نسخه اول یعنی Ground Zeros زمانی را نشان می دهد که یک شرکت به نام MSF توانسته به صلاح هسته ای دست پیدا کند و این موضوع باعث می شود که تمام دنیا از جنگی بزرگ هراس پیدا کنند. جنگی که اگر اتفاق بیافتد بسیاری از انسان های زمین کشته می شوند. همه امیدشان را به پایگاه مادر یا همان Mother Base بسته اند. اسنیک بار دیگر باید از جنگ جلوگیری کند. اما متوجه می شود که دوستش یعنی پاز میلر در افغانستان زندانی شده است. او به همراه یار و همراه جدید خود یعنی آسلات برای نجات  او و یار دیگرش Chico (که سعی کرده بود میلر را نجات دهد اما خودش زندانی شد) می رود. نمی دانیم چه اتفاقی می افتد اما هر چه می شود قطعا ۹ سال به کما رفتن اسنیک را در پی خواهد داشت و از آن جایی که داستان این نسخه در سال ۱۹۷۵ اتفاق می افتد می توان حدس زد که داستان  عنوان phantom pain در حدود سال ۱۹۸۴ شکل خواهد گرفت. یعنی در حقیقت در Metal Gear Solid V : The Phantom Pain حدود ۹ سال از وقایع Ground Zeroes گذشته است و Snake در این ۹ سال در کما به سر می برده است. حال او به هوش آمده و سعی دارد انتقام خود را از کسانی که او را به این وضع درآوردند بگیرد.


اسنیک از جنگ متنفر است…

اوج قدرت FOX Engine

در رابطه با گرافیک این بازی سکوت زیبا ترین سخن است. کوجیما اوج قدرت موتور فوق العاده اش را به کار گرفته است تا به ما نشان دهد که این بازی در گرافیک دست کمی از بزرگترین بازی های نسل بعد ندارد. زمانی که وی گیم پلی این عنوان را بر روی کنسول های نسل بعد به همه نشان داد و اعلام کرد که این ها همه از داخل انجین هستند و گیم پلی بازی را تشکیل می دهند بسیاری در بهت فرو رفته بودند. دلیل این گرافیک فوق العاده اول از همه موتور عظیم بازی سازی کوجیما یعنی FOX Engine است و دوم استفاده از تکنولوژی موشن کپچر برای کوچکترین حرکت است.

کوجیما در رابطه با گرافیک این عنوان گفته است که قطعا این بازی دارای یکی از بالاترین گرافیک های نسل بعد خواهد بود. از جلوه های گرافیکی دیده شده در تریلر ها باید به سیستم زیبای آب و هوا و البته گذشت زمان اشاره کرد. چرا که همواره شما در بازی با اتفاقات عجیبی مواجه می شوید! ناگهان توفان شن می آید و همه جا تیره و تار می شود و … اوج گرافیک در این بازی را زمانی می توان درک کرد که در هر لحظه بر اساس زمان روز مکان و اندازه سایه ها متفاوت است. تا این حد توجه به جزئیات نکته ای واقعا باور نکردنی است!

بهترین عنوان مخفی کاری

همه ما می دانیم که بزرگترین یا حداقل یکی از بزرگترین بازی های دنیا در سبک مخفی کاری عنوان Metal Gear Solid است. بسیاری در رابطه با این که آیا بازی این بار به سمت اکشن رفته پرسیده اند که استاد کوجیما در این رابطه ایشان اظهار داشته اند که این عنوان تجربه متفاوتی نسبت به سایر نسخه های منتشر شده را به مخاطب القا خواهد کرد. وی اعلام کرده است که سیستم جدیدی در MGS V پیاده سازی شده که “No Kill, No Alert” نام داشته و همانطور که از نام آن پیداست بازیباز باید طی چالشهایی که حکم ماموریتهای فرعی را دارند دستور داده شده را انجام دهند. البته این تجربه این سیستم جدید تنها با اتصال به اینترنت میسر بوده و در بخش Ranking قابل مشاهده است. نکته جالب قضیه این است که شما هرقدر چالشها را تکرار کنید باز هم با چیزی جدید مواجه خواهید شد. از این تغییرات میتوان به عوض شدن ناگهانی آب و هوا، محل چینش سربازان و … اشاره کرد.

 

خبر دوم:صدور مجوز نشر بیش از ۲۷۰۰ بازی ایرانی و خارجی در سال92

معاونت نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اعلام کرد که مجوز نشر ۲ هزار و ۷۹۴ بازی ایرانی و خارجی از ابتدای سال ۹۲ تا نیمه اسفند ماه صادر شده است.

به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای، از ابتدای فروردین ماه سالجاری تا نیمه اسفندماه مجوز ساخت ۵۳ عنوان بازی ایرانی در گونه های مختلف صادر شد.
بر اساس اعلام معاونت نظارت و ارزشیابی این بنیاد در سال ۹۲ ، مجوز برگزاری ۴ مسابقه بازیهای رایانه ای صادر و ۱۴ موسسه تولید و تکثیر گیم نیز پروانه فعالیت دریافت کردند.
همچنین مجوز نشر ۸۸۲ بازی ایرانی ویژه گروه سنی کودک و نوجوان تا پایان آبان ماه امسال صادر و ۱۱ بازی آنلاین ایرانی تا ابتدای زمستان ۹۲ ساخته شد.
بر اساس این گزارش ، مجوز ساخت ۳۲ عنوان بازی ایرانی در نیمه اول و ۲۱ عنوان در شش ماهه دوم سالجاری صادر شد.

 

خبر سوم:عنوان Sunset در دست ساخت برای PC و Mac توسط Tale of Tales

 

چندی پیش شرکت Tale of Tales به صورت رسمی عنوان Sunset را برای PC و Mac و Linux تایید کرد. عنوان Sunset دارای سبک اول شخص جنایی و فکری است.

 

حوادث بازی در سال ۱۹۷۰ در یکی از Penthouse های شهر رخ می دهد؛ که شرکت سازنده (  Tale of Tales ) تمامی تلاش خود را خواهد کرد که با عنوان Sunset یک بازی اول شخص جنایی کاملا طبیعی را تجربه کنید و کاملا در داستان های بازی غرق بشوید. شخصیت اصلی بازی فردی نگهبان ساختمان است که هفته به هفته در حال رشد و زندگی ساکن خارج از مرکز شهر است و جنگ های داخلی هم روز به روز در شهر در حال گسترده شدن است.

 

خلاصه ای از داستان بازی را در زیر می توانید مطالعه کنید :

 

” بشر دوست سابق در حال زندگی در سال ۱۹۷۰ است که در زمان اصلی کودتای هنر و فرهنگ عمر خود را سپری می کند. شغل او نگهبانی از یک ساختمان است که بیشتر از همه چیز ( بعد از خانوداه )، او به شغل خود اهمیت زیادی می دهد و به آن عشق می ورزد. دولتمندان و دولت مندان همیشه در حال ظلم به او و دیگر افردان شهر هستند. به همین دلیل هم شخصیت اصلی بازی قصد سفر به منطقه ی دیگری از پایتخت را دارد. هدف اصلی و داستان بای آشنایی گیمرها با جنگ ها وظلم ستم های مربوط به سال ۱۹۷۰ است. همچنین داستان بازی دارای برخی صحنه ها و رمان های رمانتیک هم هست. همچنین سرنوشت خود در بازی به دست خود شما است و شما انتخاب می کنید که عاشق چه کسی بشوید یا از چه کسی متنفر باشید و … ”

 

بازی از لحاظی مانند سبک های اول شخص شوتر هست ولی با این تفاوت که در این بازی صحنه های رمانتیک هم وجود دارد و قهرمانی هم برای داستان در بازی تعیین نشده. مطابق با گفته ی سازندگان بازی Auriea Harvey و Michael Samyn در بازی شما به عنوان یک فرد در جامعه ای زندگی خواهید کرد که در آن هر روز جنگ های داخلی و راهپیمایی وجود دارد.

 

بازی شامل هر دو همدلی و بی تفاوتی خواهد بود، که این امر در بازی باعث می شود این عنوان تنها به بازی رمانتیک و عاشقانه تبدیل نشود. عنوان Sunset یکی از مهم ترین پروژه های شرکت Tale of Tales است که در آن تمامی تجربیات شرکت از بازیسازی جمع آوری شده.

 

همچنین به غیر از عنوان Sunset شرکت Tale of Tales در حال کار بر روی دو عنوان جدید دیگر هم هست که نام یکی از آن بازی ها The Book of 8 است. عنوان Sunset برای عرضه در سال بعدی برنامه ریزی شده.

 

خبر چهارم:یک روز در انحصار فیلم های برگرفته از بازی

 

و این هم خبر جالبی برای دوست داران سینما و البته آن هایی که در یونان ساکن می باشند، می باشد. Cristina Voudouri  مارا با خبر کرده است تا با SFF-Rated Athens Festival بیشتر آشنا شویم. فستیوالی که یک روز کامل را به عهده فیلم های سینمایی ساخته شده از بازی های رایانه ای می گذارد. در ۲۴ مارس شما می تونید فیلم هایی مانند eXistenz ،Tron و Indie Game: The Movie را مشاهده کنید.

 

در این حین تعداد بسیار بالایی از فیلم های کوتاه ساخته شده توسط طرفداران هم به نمایش در خواهد آمد. این فیلم ها بر اساس بازی هایی مانند Mass Effect League of Legends ،Pac-Man و Watch Dogs ساخته شده است.

 

MIKROKOSMOS FILMCENTER میزبان جشنواره ی SFF-rated در آتن خواهد بود. به احتمال زیاد شما قصد ندارید از ایران به یونان بروید و فیلم ببینید ولی کسانی که آن جا هستند می توانند لذت زیادی از برنامه ببرند و ما هم خبرها را از روی گیمفا پیگیری خواهیم کرد.

 

 

خبر پنجم:The Last of Us فروش 6 ميليون نسخه را گذراند;حضور استوديوی Naughty Dog در GDC 2014

 

 

امروز شركت سونی اعلام كرد كه آخرين عنوان ساخته‌شده توسط استوديوی Naughty Dog يعنی The Last of Us تا به الان توانسته بيش از 6 ميليون نسخه فروش كند.

همچنين شركت سونی اعلام كرد كه استوديوی Naugthy Dog در نمايشگاه GDC 2014 حضور خواهد داشت و در طی يك سخنرانی تعدادی از اعضای اين استوديو به تشريح بخش‌هايی از روند ساخت عنوان The Last of Us خواهند پرداخت.

 

خبر ششم:6 بازی که شما را مجبور به مردن می کنند

این چند سال اخیر زمینه ای برای تجدید حیات عناوینی بوده است که با کشتن پشت سر هم و بدون دلیل قصد مجازات شما را داشته اند. شاید دلیل اینکه ما این بازی ها را انقدر دوست داریم این است که از انجام بازی های به شدت آسان در طی این چند سال خسته شده ایم، یا شاید به دنبال مجازات بی رحمانه بودن جزو غرایز انسان است و سازندگان کم کم دارند به این موضوع پی میبرند. در ادامه تعدادی از بهترین بازی های این چند سال گذشته را مشاهده خواهید کرد که در داخل این بازی ها ما همیشه میمیرم و به این خاطر از سازنده تشکر میکنیم.

Super Meat Boy



بازی استودیوی Team Meat یعنی Super Meat Boy با حقه ی شسته و رفته ی خود که بارگذاری مجدد سریع و مراحل کوتاه اما چالش بر انگیز می باشد توانسته در ردیف بازی های سخت قرار بگیرد. تمام کردن این بازی با تعداد مرگ های چهار رقمی کاری بسیار استادانه است.مرگ در این بازی سریع و غیر قابل بخشش است و  در نهایت به یک منظره ی زیبا تبدیل می شود.تماشا کردن مرگ هایتان پس از به پایان رساندن هر مرحله یاد آور تلاش و سخت کوشی شما در زندگی واقعی میباشد. شما در Super Meat Boy دفعات زیادی خواهید مرد و فلش بکی را در آخر هر مرحله خواهید دید.

Demon’s Souls/Dark Souls


به تازگی طرفداران اقدام به ساخت سایتی کرده اند که شما می توانید تعداد مردن های خود را در آن بیابید. برای دسترسی به این سایت به اینجا بروید. این سایت تعدادی آمار را به اشتراک گذاشته است و امیدوارم که چیزی را فاش نکنم اما افراد بسیار زیاد در این بازی می میرند. محیط ناراحت کننده ارواح تاریک یکی از ناخوشایند ترین محیط های بازی های ویدیویی است، بازی به گونه ای طراحی شده است که تمامی گوشه و کنار های محیط بازی میتواند شما را به کشتن بدهد، و سازنده نیز با بی رحمی از این ویژگی استفاده میکند.

Donkey Kong Country Returns/Donkey kong Country:Tropical Freeze


بازی های سوپر نینتندو سختی ملایمی داشتند اما در مقایسه با بازی های زمان خود بازیکن را به چالش نمی کشیدند. با آپدیت های آخر بازی سختی خود را حفظ کرد و یک درس حسابی به ما داد. بازی دارای درجه ی چالشی بود که ما با آن آشنا نبودیم ولی از بازگشت سختی بازی خوشحال هستیم. اضافه می کنم این بازی باس فایتی به نام “Return” نیز داشته که در لیست قوی ترین باس فایت های بازی های ویدیویی قرار دارد. بازیکنان خاطرات خاصی را از تعداد مرگ های دو رقمی توسط این باس فایت خواهند داشت.

Trials HD/Trials Evolution


یکی از بزرگترین موفقیت های آرکید Xbox این عنوان می باشد. بازی Trial HD و دنباله ی آن از بازی هایی هستند که من هیچ وقت نتوانستم به اتمام برسانم و از بیان این موضوع نیز به هیچ وجه شرم زده نیستم. این بازی به خاطر چالش هایش یک وحشی به تمام معناست ولی به علت “شروع مجدد”های بسیار سریع بازی شما تا می خواهید مرحله را به اتمام برسانید متوجه می شوید که برای بار جندم است که دارید امتحان می کنید!شما می توانید از اینجا ویدیویی از “Dan Rycert”مشاهده کنید که در حال انجام بازی در یکی از درجات سختی بالا می باشد.

Limbo


دنیای لیمبو نیز مانند ارواح تاریک با مهمانان تازه وارد دوستانه نیست. هر چند قدم در این بازی فرصتی برای مردن می باشد،گیر افتادن در یک تله،خفه شدن در آب،برق گرفتگی،زخمی شدن توسط یک عنکبوت،افتادن از یک تخته سنگ،مورد حمله قرار گرفتن توسط دیگر انسان ها،تکه تکه شدن توسط یک اره یا تیر خوردن توسط یک تفنگ نمونه ای از بلا هایی هستند که بر سر شما خراب خواهند شد! خدا را شکر ریستارت ها کوتاه هستند و بلافاصله بعد از مرگ به محیط بازی باز خواهید گشت.

Call of Duty


سری بازی های ندای وظیفه از آن دسته بازی هایی نیستند که به نوعی هم پیوند با بازی هایی باشند که شما معمولا در آن ها می میرید ولی اگر به سادگی به آمار نگاهی بیاندازید متوجه می شوید که این بازی به سادگی با دیگر بازی های لیست رقابت می کند. لازم به ذکر نیست زیرا از سابقه ی این بازی می توان دریافت که هدف فقط کشته شدن سربازی است که شما آن را کنترل می کنید.بخش چند نفره ی بازی بر پایه ی مردن و دوباره زنده شدن است و اگر شما از بخش چند نفره چشم پوشی کرده و مراحل بازی را بپیمایید نیز میان پرده ها مانند دشمنان شما را به سرعت خواهند کشت!

سخت ترین بازی که شما انجام داده چه بوده است؟! آن را با ما در میان بگذارید.

ترجمه شده از سایت گیم اینفورمر

 

خبرهفتم:اولین تصویر از کنسول ساخته ی آمازون منتشر شد

 

اولین تصویر از کنترلر کنسول بازی ساخته ی شرکت و فروشگاه آمازون منتشر شد. البته این تصویر لیک شده است و باید این کار را مدیون Dave Zatz باشیم. این کنترلر تنها برای بهبود این کنسول و کنترلی بهتر عرضه خواهد شد و به همراه کنسول بازی و در یک جعبه با آن نخواهد بود. البته این خبر تا الان صحت دارد و امکان دارد این کنسول اندرویدی در انتها با دسته عرضه شود.

همانطور که انتظار می رفت دسته دو استیک آنالوگ، دکمه های شانه، دکمه ی صورت( همان چهارتای بالا)، دکمه های راهبری و دکمه های دیگری در وسط کنترلر می باشد. دکمه های وسط این دسته عبارتند از OnLive-style play/rewind/fast-forward که به احتمال زیاد برای انتشار ویدئو ها از گیم پلی بازی ها و کار های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. انتظار می رود که این دسته به همراه تبلت های Kindle Fire هم عرضه شود که البته تأییدی رسمی از سمت آمازون در دسترس نیست.

تصاویر بسیار مشهود هستند ولی خوانندگان تاپ3دانلود بدانند که احتمال فیک بودن این خبر خیلی زیاد است.

منبابع:گیمفا و دنیای بازی

گرداورنده:تاپ3دانلود

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

موضوعات وب
نويسندگان